måndag 9 februari 2009

Handla Israeliskt!

Jag åt en så god apelsin igår, en perfekt apelsin från Israel.


Igår eftermiddags satt jag tillsammans med en nära vän på en så kallad paneldiskussion arrangerad av Utrikespolitiska Föreningen i Stockholm.
Inledde gjorde Lotta Schüllerqvist, frilansjournalist, med att visa bilder från sin resa till Gaza. Sedan fortsatte hon att leda denna ensidiga framställning som moderator. En ensidig framställning kallar jag det, för diskussion kan man knappast tala om att det var.
I panelen satt nämligen Per Gahrton, miljöpartist och ordförande i Palestinagrupperna, Dror Feiler från Judar för Israelisk-Palestinsk Fred samt Lama Abu-Iseifan från skolprojektet "Låt oss tala om fred". Alla fyra med samma utgångspunkt att Israel är en fruktansvärd skurkstat med mål att döda civila.


Det var beklämmande att sitta och lyssna på denna helt vinklade framställning. Israel porträtterades som en genomond stat med mål att mörda civila. Helt absurt! Alla fyra verkade vara helt duperade och förblindade. Vem är det som fullständigt och totalt struntar i sitt eget folk, jo - Hamas. Vilka är det som har till enda syfte att utplåna Israel och varenda jude, jo - Hamas. Vilka är det som FORTSATT raketbeskjutningar in i Israel, mot civila mål, jo - Hamas. Israel har inte som mål att döda civila, Hamas har det som mål, till och med att döda sina egna. Hamas ställer upp framför civila mål och beskjuter Israelisk militär, man ställer sina egna barn framför sig när man ska attackera Israel. Det om något är att bryta mot alla krigsföringskonventioner. Det hade helt klart varit på sin plats att ha haft med åtminstone en representant för Israels sida. (För att skapa något som kallas objektivitet)

Det kanske mest pinsamma var att höra Dror Feiler, själv jude, basunera ut att man ska bojkotta varor från denna "ockupationsstat" samt uppmana handlare att inte ta in israeliska varor. Det var lite smått kul att jag just då satt och skalade på min Jaffa apelsin och njöt av den.

Jag fick höra av min fru när jag kom hem att hennes farmor hade gjort precis tvärtom, hon har gått runt till en massa matbutiker och istället uppmanat handlarna att köpa in MER israeliska varor.


Helt rätt!


Även om du inte vågar säga till din handlare att ta in mer Israeliskt så kan du i alla fall köpa israesliska varor (ett företag att här hålla utkik efter är Carmel/Agrexco.), däribland Jaffaapelsiner.

Inga kommentarer: